שיעורי טיסה מעשיים
תכלס, שיעורי הטיסה המעשיים זהו החלק שלשמו התכנסנו 😊 הוא החלק הכיפי אף על פי שתכף נגלה שיש עניין רב גם בתיאוריה לטיס.
קורס הטיס אזרחי
מתחיל ב
טיסת הכרות
ראשונה בה נבצע את שעור הטיסה הראשון בשם "השפעת הגאים". זהו שעור טיסה לכל דבר בו תשבו בכיסא שמאל – כיסא הטייס ולמינכם אני אשב.
בשיעור זה תתנסו לראשונה בהטסת המטוס ותרגישו את תחושת הגאי המטוס על שלושת ציריו.
לאחר טיסת ההכרות, מתבצע תחקיר בו אסביר על ההתרשמות שלי מכם ואת גודל היכולת שלכם להתמודד ולסיים בהצלחה את קורס הטיס האזרחי.
לאחר מכן, נמלא מספר טפסים על מנת להוציא ברת"א (ראשות התעופה האזרחית)
רישיון טיס מתלמד
שנחוץ להמשך לימודי הטיסה.
לסרטוני ההדרכה
מבנה קורס טיס פרטי
שיעורי הטיסה המעשיים מורכבים ממספר חלקי משנה:
-
טיסות באיזורי האימון
בחלק זה נתאמן על יסודות הטיסה במצבים שונים – נסיקה, הנמכה, פניות ועוד דברים מעניינים נוספים. הטיסות מתבצעות באיזורי האימון מצפון לשדה התעופה הרצליה.
זהו החלק בו תתרגלו למטוס, תבינו את רזי ההטסה הבסיסיים ולמעשה תוכלו לשלוט במטוס ולהטיס אותו לאן שתרצו.
-
הקפות
בחלק הזה נתאמן בטיסה מורכבת יותר – הקפה.
הקפה זו טיסה קצרה מאוד, המראה – טיסה סביב השדה ונחיתה, זהו חלק מעניין המבוסס למעשה על כל המיומנות אותה הישגתם באיזורי האימון, יתרה מכן, בחלק של ההקפות תלמדו להמריא ולנחות בעצמכם.
הנחיתה היא שלב קריטי, מורכב, מעניין וכיף גדול הדורש מיומנות רבה ותרגול מצד החניך.
כששלב ההקפות מסתיים, מגיעה לחניך מתנה מתוקה ומרגשת – סולו ראשון.
סולו ראשון היא טיסה שמבוצעת רק, ואך ורק כשהמדריך סבור שהחניך מסוגל במלא הביטחון לבצע הקפה אחת בעצמו וללא המדריך במטוס. כשהסולו בוצע, תהיו מוכנים לשלב הבא.
-
סולו הקפות
סולו הקפות הוא שלב בו תלמדו להכיר את עצמכם כטייסים. כל טיסה תתחיל בטיסה איתי ולאחר מכן, תצאו לסידרה של הקפות, בדיוק כמו בשלב הקודם אבל, לבד.
-
סולו איזורים
כמו בסולו הקפות, תבצעו טיסה קצרה איתי ולאחר מכן תחזרו לתרגל באיזורי האימון – הפעם, לבדכם.
-
טיסת מכשירים בסיסית
טיסת מכשירים בסיסית היא סידרה של טיסות שמטרתן להעניק לכם את המיומנות בהטסת המטוס ללא אופק חיצוני, למשל במצב של ערפל, עננות. רישון טיס פרטי בלבד לא מקנה לטייס אפשרות לטוס בתנאים אלו אבל בקורס הטיס הבסיסי, כן מבוצעות טיסות מכשירים, למקרה ותהיה כניסה לא מתוכננת לתנאי מכשירים.
-
טיסות ניווט
זה חלק כיפי במיוחד. בחלק הזה, נעזוב את הקן. נצא מהרצליה לטיסות בהן ננחת בשדות תעופה אחרים (חיפה, ראש פינה, מגידו, באר שבע) ונהנה מהיופי האמיתי של מדינת ישראל.
בחלק של טיסות הניווט, נלמד על
שיטת ניווט אווירי
, כמו פעם, עם מפה ושעון וחישובים שונים כולל התנהלות בקשר מול יחידת הבקרה עד ההגעה לשדה היעד.
-
סולו ניווט
נראה בדיוק כמו החלק של טיסת הניווט רק שהפעם, לאחר טיסה קצרה איתי, תבצעו את הטיסה לשדה היעד ובחזרה – לגמרי לבד.
-
טיסות לילה
לילה זו אופרה אחרת, הכל יותר רגוע שקט ו.. חשוך. חשוך אבל אורות העיר היפים יוצרים שלל נקודות מרהיבות במרחב. נלמד ונתאמן על שיטות ההטסה המעט שונות בלילה.
-
הכנה למבחן
זהו זמן בו הלימוד הסתיים וכל מה שנשאר הוא להכין אתכם - הטייסים לעתיד, למבחן הסופי:
נצא לטיסות קצרות באיזורי האימון, נבצע הקפות, ומספר טיסות סולו – הכל כדי להכין אתכם באופן הטוב ביותר למעבר המבחן הסופי.
-
מבחן סופי וקבלת רישיון הטיס
זהו – הסתיים הקורס ואתם יכולים להיפגש עם בוחן רת"א לביצוע מבחן סופי בעל שני חלקים:
א. הקפות ואיזורי אימון – המראות, נחיתות ותרגילים באיזורי האימון
ב. ניווט – טיסה לשדה יעד שהבוחן בוחר וחזרה
כשהמבחן עובר בהצלחה, ניתן ללכת למשרדי רת"א ולקבל את רישיון הטיס הנכסף.
* תדעו – קבלת רישיון הטייס היא רק יריית הפתיחה לתחילת לימודים ארוכים ומהנים במיוחד. טייס טוב, לא יפסיק ללמוד עד סוף ימי חייו.
מבנה שעור טיסה:
שיעור טיסה מתחלק ל-3:
-
תדריך:
אנחנו ניפגש בשדה התעופה לביצוע
תדריך קרקעי
. פגישה זו נערכת כ-30 דקות לפני מועד הזמנת המטוס מבית הספר וכוללת הסבר ודיון מודרך על מטרות השיעור שליפנינו.
זו פגישה מאוד חשובה שמבוצעת בחדר תדריכים ואורכת סביבות 15 דקות.
-
טיסה:
כל טיסה מתחילה בביצוע בדיקות והכנות לפני הטיסה. בשיעורים הראשונים, חלק זה נבצע יחד ובהמשך תבצעו את אותן ההכנות ואני אשגיח.
לאחר מכן מבוצעת טיסה. זמן הטיסה תלוי במטרת השיעור ונע בין 45-60 דקות בחלקים הראשונים של הקורס ו 1:30 עד 2:30 בטיסות הניווט.
-
תחקיר:
לאחר כל טיסה, מבוצע תחקיר שמקיף את כל מטרות הטיסה, אם הושגו במלואן או שיש דגשים לשיפור בפעם הבאה. זהו חלק חשוב בו תקבלו תובנות שאיתן תלכו הביתה. חלק זה אורך סביבות 15 דקות.
חשוב לדעת:
* יש לבוא לשעורי הטיסה רעננים ולהכין זמן פנוי, סביבות השעתיים עד שעתיים וחצי לכל שיעור לא משנה מה אורכו (ברור שבטיסות ניווט היום הוא ארוך יותר).
* רוב השיעורים, במיוחד בשלב הראשוני של הקורס מתחילים מוקדם בבוקר, המראה ב7 בבוקר וזו מהסיבה הפשוטה שמוקדם בבוקר הרוח עוד חלשה ומתאימה לצורך ביצוע הטיסות הראשונות של החניך
* מידי כמה טיסות, נבצע תדריך "כיתתי" בו נדבר באופן תיאורטי על אחד השיעורים העתידיים. זהו לא שיעור תיאוריה אלה דיבור על הפרקטיקה המעשית באופן תיאורטי.